21.8.22

KATSO KUVA: MEDIA RIKASTUU KOHUISTA JA KLIKKIOTSIKOISTA

 

 

Kun otsikko alkaa lauseella KATSO KUVAT, tai se otsikoidaan siten että sinun on pakko vierailla sivuilla saadaksesi tietää mistä on kyse olet klikkijournalismin sinisilmäinen, höynäytettävissä oleva kuluttaja. Samaan aikaan kun luet jotakin iltapäivälehtien höttöjournalismia olet osa kaupallisen median rahoittajista.

Miten niin kuuluu kysymyksesi? Vastaus on kävijätilastosta, käyttötilastoista jonne tietosi sivuilla käymisestä on kirjautunut. Näin se toimii:

Kun jaat linkin mainoksilla rahoituksensa saavan median sivuilta avustat rikasta mediakonsernia rikastumaan lisää. jokainen linkin jakaminen, jokainen klikkaus joka johtaa kyseiselle sivulle tilastoidaan.

Tilaston tietoja, jossa ilmenee jakojen määrät sosiaalisessa mediassa, montako klikkausta on tullut sekä sekunnilleen se aika jonka olet kulloisellakin sivulla aikaasi viettänyt sekä eräät sivuille asennetut tilastointiohjelmat menevät vieläkin pidemmälle kertoen käyttäjän päätelaitteesta teknisiä tietoja kuten käyttöjärjestelmä, selain jota käytät, paikkatietoja jne.. myydään ja hinnoitellaan mainostajille juurikin niillä perusteilla.

Mitä härskimpi klikkihoukutin otsikoksi kirjoitetaan sen enemmän tilastoihin tulee merkintöjä.  Kaupallinen media kutsuu asiaa kohdennetuksi mainonnaksi. Minä kutsun sitä yksityisyyteen puuttumisena.

Monikaan ei tule ajatelleeksi miten kuuliaisia, tietämättömiä ja alistuneita monet sosiaalisen median käyttäjät ovat toimimaan rikkaiden mediayhtiöiden mainos ja markkinointi työssä, avustaen linkkijakamisessa mediayhtiöitä saamaan tilastoihin mainosmyyntiperusteita.

Monet maan mediayhtiöistä saa rahoituksensa jo lehtimyynnistä, digitilauksista sekä olemalla pörssiyhtiö joko suoraan tai olemalla emoyhtiönsä kautta. Nyt listalle voidaan merkitä yksittäinen Sosiaalisen median käyttäjä joka uutista jaettaessa toimii mediayhtiön palkattomana sinisilmäisenä mainos ja markkinointitalkoolaisena.

Tätä yksityisyyttäkin rikkova ja kaikessa moraaliton touhua voi toki estää asentamalla selaimen lisäosaksi kaikenlaisia estotyökaluja jotka estävät evästeiden tulon päätelaitteeseen, siivuavat mainokset pois sivuilta jne…

Mutta valtaosa kaupallisen median sivuista lopettaa toimintansa kun sivulle laitettu koodinpätkä haistelee selaimesi estotyökalut. Yhdenkin sellaisen löytyminen saattaa estää koko nettisivujen lukemisen. Vain työkalun sammuttaminen “vapauttaa” sinut lukemaan sisältöä. Tämäkin on siis yksityisyyteen puuttumista. Mediatalot säätelevät millaisella selaimella ja miten suojattuna saat lukea sisältöämme.  

Kannattaako olla se alistunut, kuuliainen päivästä toiseen joka vapaaehtoisesti osallistuu mediatalojen rikastuttamiseen??  Kysy joskus itseltäsi:

Mitä minä hyödyn jakaessani Iltapäivälehtien mainonnalla höystettyjä uutisia??

Voin vastata puolestasi: 

ET MITÄÄN., KAUPALLINEN MEDIA EI KIITÄ SINUA MUUSTA KUIN SIITÄ MITEN SINISILMÄINEN HÖLMÖ OLET!!